06 January 2009

Sahabat lama 1989



Semalam call akhi Suhairie,sahabat lama masa upper six kat Yayasan Anda Akademik tahun 1989 dulu.Sahabatku kini gigih berjuang dengan badan NGO.Dah sampai Kemboja,Selatan Thailand,Acheh (peristiwa Tsunami dulu) dan terbaru di Mindanao,Filipina.Menghulurkan bantuan.Membantu yang memerlukan.Sudah hampir 19 tahun tak jumpa sahabat ni.Sekarang beliau menetap di Seremban.Dah kawin ada 3 orang anak...

Beliau ni boleh aku ibaratkan al-fakir wal masakin.Jodohnya, sahabat dalam NGO yang tentukan.Kawin pun pada usia 29 tahun.Ketika kawin beliau cakap beliau tak da apa-apa nak disandarkan sebagai harta persediaan sebelum kawin.Ke mana-manapun naik bas.Tak mampu.
Tapi aku tabik la pada ustazah yang sudi nikah dengan sahabatku ini.Beliau sudi "mempersuamikan" sahabatku yang tidak punyai apa-apa di dunia ini.

Beliau pun cakap pada aku yang beliau tak sangka tercampak ke Negeri Sembilan ni.Tapi Allah dah hukumkan jodoh dan rezekinya di sini.Beliau terima.Nada suara dan gaya percakapannya masih macam dulu.Tawakaltu a'laAllah..masyaAllah.

Perbualan kami terhenti bila azan Isyak mula kedengaran.Beliau sekarang sibuk dengan program NGOnya.Lepas ni ada demonstrasi Palestin dan kutipan derma.Dua tiga hari lagi nak ke Trengganu...

Kekadang aku terfikir...entah kenapa...sejak sebulan dua ni aku berjaya hubungi rakan-rakan dan sahabat lama.



No comments:

Post a Comment