07 January 2009

Secebis kisah

Entah apa sejak awal tahun baru 2009 ni kes isteri mohon fasakh semakin menjadi-jadi.Hari ni jer aku sebut 5 kes fasakh.Alasan lebih kurang sama.Suami tak bagi nafkah,hilang tah ke mana.Apa nak jadi la suami-suami sekarang.Amanah yang Allah berikan dia senang-senang gadaikan.Hisss....aku pun takut jugak.Aku ni suami orang.Na'uzubillah min dzalik.

Memang.Dunia ni penuh dengan ujian.Apa lagi yang dah faham dan istiqamah dalam amalan mengerjakan ibadah.Takut juga kalau hati asyik menyalahkan orang nanti Allah datangkan ujian yang sama kepada kita.Masa tu baru tau.InsyaAllah aku sentiasa bermohon semoga Allah memberiku hidayah dan kekuatan menepis segala bentuk ujian itu.

Bukan tidak pernah kulalui semua tu.Maklumlah berkerja di institusi kehakiman ni memang sentiasa berdepan dengan manusia yang bermasalah yang menunggu untuk melepaskan apa yang terbuku di hati.Sebagai "ustaz" dan pendengar kena juga dengar masalah.Bila dah mula bab mendengar masalah ni ada pulak yang dah mula meletakkan kepercayaan.Itu yang susah tu.Niat nak dengar masalah client untuk beri peluang mereka redakan apa yang membengkak di hati dan meremukkan jiwa.

Pengalaman begini buat aku berhati-hati supaya tak mudah bagi mereka mempercayai seseorang walaupun ustaz.Ya lah pada sapa lagi nak diceritakan kesedihan.Merekapun manusia ,mudah jugak jatuh hati kepada mereka yang bersimpati..not impaty...

Macam manapun niat kena betul lillahi ta'ala.

No comments:

Post a Comment